Nowy rozkład 2018: Trochę zapomniane Łużyce

Brak komentarzy
Cały obszar zachodniego Dolnego Śląska, czyli dawnych Łużyc nie ma jakoś szczęścia do połączeń kolejowych. Prawie w całości obsługiwany jest przez tabor spalinowy, a wykorzystywane do dziś linii nie zapewniają dużych prędkości handlowych.

Szynobus SA135-004 KD w relacji Zielona Góra - Gorlitz oczekuje na odjazd ze stacji Żary / fot. Piotr Weber, 07.09.16
Węgliniec - Żary

Na tym odcinku kolej zaczyna się powoli zwijać. Od tego roku zaprzestano obsługi przystanku Okrąglica tłumacząc to niewielką liczbą podróżnych. Nie zdecydowano się niestety na popularne u naszych południowych sąsiadów rozwiązanie takiej sytuacji, czyli przystanek na żądanie.

Między Węglińcem (niektóre kursy w relacji z/do Zgorzelca/Görlitz) a Ruszowem (kursy do/z Żagania, Żar lub Zielonej Góry) kursuje 5 par pociągów w dni robocze i 3,5 pary w dni wolne. Rozkład pozostał bez zmian, zrezygnowano natomiast z obsługi przystanku Okrąglica. Wszystkie połączenia obsługują Przewozy Regionalne zielonogórskimi szynobusami.

Szynobus SA135 KD opóźniony o 40 min. w relacji do Gorlitz wjeżdża na stację Zgorzelec / fot. Jaromir Nesvadba
Węgliniec - Zgorzelec

Między Węglińcem (niektóre kursy w relacji z/do Żar, Zielonej Góry) a Zgorzelcem (niektóre kursy do/z Görlitz) kursuje codziennie 14 par pociągów w dni robocze (w tym 3 pociągi relacji Wrocław Główny - Dresden Hbf). Stanowi to poprawę o 2-4 pary względem poprzedniego roku. Pociągi kursują średnio co 1-2 godziny.

Połączenia obsługiwane są szynobusami zarówno przez Przewozy Regionalne, jak i Koleje Dolnośląskie. Niestety poza połączeniami Wrocław - Drezno obsługiwanymi niemieckim zespołami trakcyjnymi Siemens Desiro, także w trakcji podwójne, pozostałe połączenia zazwyczaj obsługują szynobusy jednoczłonowe, co sprawie że w szczytach przewozowych na całym odcinku panuje bardzo duży tłok.

Mieszkańcy Zgorzelca na poprawę swojej sytuacji "kolejowej" mogą liczyć najwcześniej za dwa lata. Do końca przyszłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają elektryfikację brakującego odcinka Węgliniec - granica państwa, co sprawi że kończące teraz jazdę w Węglińcu pojemne zespoły elektryczne będą mogły docierać do Zgorzelca.

Krzyżowanie szynobusów KD na stacji Gryfów Śląski / fot. Piotr Weber, 01.05.17
Jelenia Góra - Zgorzelec

Między Jelenią Górą a Zgorzelcem kursuje 7 par pociągów codziennych (wszystkie w relacji do/z Görlitz), co stanowi utrzymanie oferty z zeszłego roku. Warto zaznaczyć że po raz pierwszy prawie udało się utrzymać dwugodzinny takt (różnice są tylko kilkuminutowe). Dla części połączeń są stosunkowo dobre skomunikowania z pociągami z kierunku Wrocławia/Legnicy w Lubaniu. Wszystkie połączenia są obsługiwane szynobusami, zazwyczaj jednoczłonowymi, przez Koleje Dolnośląskie.

Niemiecki pociąg lokalny spółki ODEG na stacji Krzewina Zgorzelecka / fot. Piotr Weber, 18.02.17
Opuszczone linie kolejowe

Pomimo przejezdności szlaku i wielkiego zainteresowania jakim cieszył się jednorazowy przejazd z Lubania do Leśnej nie wspomina się o reaktywacji tej linii. Podobnie w kolejowych planach nie pojawia się Bogatynia. Wracają natomiast projekty przywrócenia połączeń kolejowych do Mirska lub Świeradowa-Zdroju, brak na razie jednak jeszcze konkretnych zobowiązań czy działań w tym kierunku.

Czynny pozostaje także przystanek Krzewina Zgorzelecka. Przystanek leży na linii kolejowej z Görlitz do Zittau. Zatrzymuje się tutaj 18 lokalnych niemieckich pociągów kursujących między tymi stacjami. Połączenia realizowane się przez ODEG w takciegodzinnym.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz